Kategorie
Bez kategorii

Czy żywy ocet jabłkowy jest dla każdego? Kto powinien pić ocet jabłkowy?

Jeśli zastanawiasz się, co daje picie octu jabłkowego i dodawanie go do potraw, to już połowa sukcesu, bo wcześniej czy później na pewno docenisz cenne właściwości octu jabłkowego. Ale czy każdy może pić żywy ocet? Kto zdecydowanie powinien wzbogacić nim swoją dietę? Tego wszystkiego dowiesz się z tego tekstu.


Picie octu jabłkowego jest bezpieczne, a do tego ocet ten dodaje potrawom wyrazistości i oryginalnego charakteru. Czy ocet winny można zastąpić jabłkowym? Zdecydowanie! Prozdrowotne właściwości octu jabłkowego są nie do przecenienia, dlatego warto dodawać go do posiłków. Możesz wzbogacać nim smak sosów i gulaszu, a także tradycyjnych dressingów do sałatek i marynat. Możesz również pić ocet jabłkowy rozcieńczony gorącą lub zimną wodą – jak wolisz. Niektórzy piją go na czczo lub po posiłku albo przed pójściem spać.

Kto szczególnie powinien pić ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy to popularny produkt, który ludzie wytwarzali i używali w kuchni, medycynie i kosmetyce od wieków. Wiele badań potwierdza zalety picia octu jabłkowego i to, że może on złagodzić szeroki zakres dolegliwości zdrowotnych. Na co działa ocet jabłkowy? Naturalny ocet jabłkowy znany jest między innymi z właściwości bakteriobójczych, przeciwwirusowych i przeciwutleniających. Co więcej, istnieją dowody na to, że odpowiednie dawkowanie octu jabłkowego może oferować wiele innych korzyści zdrowotnych. Co jeszcze potrafi ten prosty, a genialny produkt spożywczy?

  • Ocet jabłkowy obniża poziom cholesterolu;
  • Ocet jabłkowy wspomaga odchudzanie;
  • Ocet jabłkowy obniża poziom cukru we krwi;
  • Ocet jabłkowy łagodzi objawy cukrzycy;

Jeśli więc borykasz się z którymś z powyższych problemów zdrowotnych, ocet jabłkowy jest dla ciebie! Kto jeszcze powinien pić ocet jabłkowy


Ocet jabłkowy na oczyszczenie organizmu, odporność i wzmocnienie
Ocet jabłkowy żywy zawiera ogromną ilość prozdrowotnych składników. Naukowcy uważają, że głównym z nich jest kwas zawarty w occie. Na niefiltrowanym, organicznym occie jabłkowym tworzy się również substancja zwana matką octową, która składa się z pasm białek, enzymów i przyjaznych organizmowi bakterii, które nadają produktowi mętny wygląd. Ocet jabłkowy z matką z całą pewnością jest żywy, czyli taki, jak nasz, dlatego jeszcze zdrowszy i cenniejszy. Zawarte w nim aminokwasy i antyoksydanty oczyszczają organizm, wzmacniają i wspomagają odporność.


Ocet jabłkowy na infekcje i zakażenia
Ocet pomaga w walce z wieloma patogenami, w tym z bakteriami. Tradycyjnie używany był do oczyszczania, dezynfekcji, leczenia grzybicy paznokci, wszy, brodawek czy infekcji uszu. Hipokrates, ojciec współczesnej medycyny, używał octu do oczyszczania ran już ponad 2000 lat temu. Ocet jest również świetnym konserwantem żywności, a badania pokazują, że hamuje wzrost i namnażanie bakterii, takich na przykład jak E Coli. Na co jeszcze pomaga ocet jabłkowy dzięki tym właściwościom? Ocet jabłkowy na gardło – pity jako rozcieńczony roztwór i używany do płukania – to częsty sposób na radzenie sobie z infekcjami górnych dróg oddechowych i gardła właśnie.


Ocet jabłkowy na cukrzycę typu 2
Cukrzyca typu 2 charakteryzuje się wysokim poziomem cukru we krwi spowodowanym opornością na insulinę lub niezdolnością do jej produkcji. Jednak osoby bez cukrzycy również mogą odnieść korzyści z utrzymywania niskiego poziomu cukru we krwi, ponieważ stała duża zawartość cukru w krwioobiegu postrzegana jest jako przyczyna wielu chorób, w tym nowotworów. Najskuteczniejszym i najzdrowszym sposobem regulowania poziomu cukru we krwi jest unikanie rafinowanych węglowodanów i cukru, ale ocet jabłkowy również może mieć korzystny wpływ.


Są badania, które potwierdzają, że ocet jabłkowy może poprawić wrażliwość na insulinę aż o 19–34% podczas spożywania posiłku bogatego w węglowodany. U osób z cukrzycą spożywanie 2 łyżek octu jabłkowego przed snem obniżyło poziom cukru we krwi następnego ranka na czczo o 4%.


Ocet jabłkowy na odchudzanie
Z całą pewnością udowodniono, że ocet jabłkowy daje uczucie sytości, co powoduje mniejsze łaknienie i łatwiejsze kontrolowanie lub zrzucanie wagi. Według jednego z badań, przyjmowanie octu wraz z posiłkiem bogatym w węglowodany prowadziło do zwiększonego uczucia napełnienia, dzięki czemu uczestnicy spożywali o 200–275 kalorii mniej przez resztę dnia.


Inne badanie – przeprowadzone na 175 osobach z otyłością – wykazało, że codzienne spożywanie octu jabłkowego przez 3 miesiące doprowadziło do utraty wagi i zmniejszenia grubości tkanki tłuszczowej na brzuchu. Wyniki przedstawiają się następująco:

  • przyjmowanie 1 łyżki stołowej (15 ml) octu doprowadziło do utraty 1,2 kg,
  • przyjmowanie 2 łyżek stołowych (30 ml) octu doprowadziło do utraty 1,7 kg.


Ocet jabłkowy na serce i choroby układu krążenia
Choroby serca są jedną z głównych przyczyn śmierci wśród ludzi, a za ich powstawanie odpowiedzialnych jest kilka czynników. Badania wykazują, że picie octu jabłkowego może zniwelować działanie tych czynników lub zapobiec ich pojawieniu się. Na przykład potwierdzono, że ocet jabłkowy może obniżyć poziom cholesterolu i trójglicerydów. Obniża również ciśnienie krwi, które jest główną przyczyną chorób serca i problemów z nerkami.


Ocet jabłkowy na skórę twarzy i nie tylko
Ocet jabłkowy często stosuje się także na problemy ze skórą, takie jak suchość, egzema i trądzik. Skóra naturalnie posiada lekko kwaśny odczyn, dlatego stosowanie miejscowo octu jabłkowego może pomóc w przywróceniu jej równowagi, wzmacniając tym samym barierę ochronną.


Biorąc pod uwagę właściwości antybakteryjne octu jabłkowego, może on pomóc w zapobieganiu infekcjom skóry związanym z egzemą, trądzikiem i innymi chorobami. Zaleca się także używanie rozcieńczonego octu jabłkowego do przemywania twarzy lub jako toniku, dzięki temu, że zabija on bakterie i przywraca naturalne pH skóry.

Czy żywy ocet jabłkowy jest dla każdego – przeciwskazania do stosowania zbyt dużych ilości octu jabłkowego

Ocet jabłkowy jest zdrowy – istnieje wiele potwierdzających to badań naukowych, dlatego picie octu jabłkowego i urozmaicanie nim diety jest polecane prawie wszystkim. Ale, jak każdy produkt spożywczy, ocet jabłkowy posiada pewne ograniczenia w stosowaniu i istnieją grupy, które powinny ograniczyć jego spożywanie, a przynajmniej stosować go pod kontrolą lekarza.Wiadomo na przykład, że ocet jabłkowy zapobiega cukrzycy – pisaliśmy o tym wyżej. Ale jeśli jesteś już na lekach przeciwcukrzycowych lub na insulinie, powinieneś ograniczyć spożycie octu jabłkowego. Twoje leki, podobnie jak kwas jabłkowy, obniżają poziom cukru we krwi, więc jeśli przesadzisz z octem, poziom ten może być zbyt niski.

Oprócz tego badania sugerują, że ocet jabłkowy może spowolnić tempo, w jakim pokarm opuszcza żołądek, co z kolei może nasilić objawy u osób cierpiących na gastroparezę oraz utrudnić kontrolę poziomu cukru we krwi u osób z cukrzycą typu 1.

Nie jest on wskazany także osobom, które generalnie powinny ograniczać ilość kwasów w diecie, czyli takich, które cierpią na różne schorzenia układu pokarmowego.

Kwas octowy zawarty w occie jabłkowym może osłabiać szkliwo zębów i prowadzić do utraty minerałów oraz próchnicy, a sam ocet wchodzić w interakcje z niektórymi lekami, takimi jak insulina, digoksyna i leki moczopędne.


Jak widać, ocet jabłkowy, zwłaszcza ten żywy, to naturalne dobrodziejstwo, z którego powinniśmy korzystać z wielu względów, przede wszystkim zdrowotnych, ale również z uwagi na prosty skład, łatwą dostępność i niską cenę.

Dodaj komentarz